شکست معماران تحریم ایران
چرا شایعات بی‌اساس بر سر توافق موقت ایران- آمریکا افزایش یافته است؟

شکست معماران تحریم ایران

دولت ایالات متحده تلاش می‌کند اقتصاد ایران به نرخ دلار وابسته مانده و حتی خبرهای خوب نتواند به سیگنال مثبت در بازار بینجامد.
دولت ایالات متحده تلاش می‌کند اقتصاد ایران به نرخ دلار وابسته مانده و حتی خبرهای خوب نتواند به سیگنال مثبت در بازار بینجامد.
کد خبر: ۱۴۱۲۲۰۵

در تازه‌ترین گام برای شرطی ماندن اقتصاد کشورمان، موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، با خبرهایی وارونه از سوی منابع آمریکایی روبرو می‌شود.

در واقع دولتمردان آمریکایی همراه با دلالان دلار، مانند دو لبه یک قیچی می‌کوشند تا به هر طریقی، نرخ دلار را در بازار ایران بالا نگاه دارند.

با وجود تایید اخبار منتشر شده درباره آزادسازی ۲۴میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور و نیز ثابت ماندن نرخ ارز در مرکز مبادله، دلالان در تهران و مقامات وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، هنوز برای بالا نگه داشتن نرخ دلار و اسجاد نوسانات ارزی ناامید نشده‌اند.

مثلا پس از قطعی شدن آزادسازی پولهای ایران در عراق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: "اقدام عراق در خصوص تحویل دادن نزدیک به سه میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران به این کشور، مشروط است. ایران می‌تواند به این اموال دسترسی پیدا کند اما باید تنها در معاملات بشردوستانه و معاملاتی که شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود، از این پول‌ها استفاده کند."

این صحبتها نشان دهنده کوشش آمریکا برای شرطی ماندن بازار به تحولات سیاسی است تا فشار بر کشورمان تداوم داشته باشد.

آمریکایی‌ها که به‌دنبال دیپلماسی موفق دولت رئیسی شاهد کم اثر شدن تحریمها هستند، در حال حاضر تنها لا وارونه‌سازی اخبار مثبت و تکذیب برخی توافقات، برای گران نگه داشتن دلار در بازار آزاد ایران دست و پا می‌زنند.

آمریکا از دلار گران، به‌عنوان ابزار چانه‌زنی سیاسی علیه ایران استفاده می‌کند و به همین خاطر نمی‌خواهد نرخ دلار فروکش کند.

طبیعی است اگر در داخل کشور رفتارهای هیجانی و تقاضای کاذب نسبت به دلار کاهش یابد، برگ‌های برنده آمریکا در مذاکرات محدودتر شده و شانس نجات اقتصاد کشورمان از فشارهای احریمی بیشتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها